Rädsla och oro- vad kan jag göra?

Vi får många frågor som handlar om vad man som förälder kan göra för att lugna sitt barn när barnet upplever rädsla eller oro. Så i detta inlägg tänkte vi dela med oss av en övning som man använda för att lära sig styra sin oro eller rädsla. Som alla övningar kan det krävas lite träning för en del medan andra ”lär” sig direkt. Så ge inte upp om det inte fungerar första gången. För att barnet lättare ska lära sig att göra den här övningen, prova att öva med andra känslor än oro och rädsla, till exempel kan jag öka/sänka min glädje? heart-762564_1920

Våga leka och testa er fram! Speciellt med de lite yngre barnen, som kan behöva lite tid innan de hittar sitt egna sätt att ”styra”. Om man har lekt/testat det innan, så är det oftast lättare för barnet att hitta sättet att styra sina känslor i den situation som upplevs oroande/skrämmande/jobbig.

Tänk på att du som vuxen själv är lugn när du ska lugna ditt barn, en orolig vuxen smittar känslan oro till barnet oavsett hur den vuxna ser ut på utsidan.

Här kommer övningen:

Börja med att ta ett djupt andetag.

Be barnet att förklara sin rädsla eller oro medan du bara lyssnar.

Visualisera/Fantisera att det finns ett reglage som det går att skruva upp och ner din rädsla/oro med.table-1284507_1280
Ex. som en volymknapp,
höja/sänka, skruva av/ på, gasa /bromsa
batteri + –  eller något annat.

Fråga efter barnets reglage, hur ser det ut?

Är det möjligt att styra över rädslan/oron?

Kanske det går att ”bestämma” hur mycket eller lite som barnet vill känna vid denna situation som oroar.

När vi blir rädda glömmer vi andas, både barn och vuxna…
Påminn därför barnet att andas långa djupa andetag. Om du andas lugnt så smittar du personen som du har framför dig.

hand-505277_1920-1

Den här övningen är en av tre övningar som vi har satt samman i ett häfte ” Övningar och Redskap för barn och vuxna”, som vi delar ut till de vuxna som vill ha hjälp med att hitta ett sätt där barnet med stöd/guidning av en förälder/vuxen kan få redskap till att hushålla med sin egen energi och bli mer medveten om sina egna känslor och där i genom hantera sin rädsla och oro, oavsett varifrån känslorna kommer ifrån. (Omgivning, andevärlden eller någon specifik sak som man är orolig för som t ex ett prov i skolan)

Samtliga övningar är granskade och godkända av en barnpsykolog.

Som vanligt är ni välkomna att höra av er till oss med frågor eller om ni bara vill dela med er av era tankar kring övningen. Gör det i så fall genom mejl till barnensrostblogg@gmail.com eller till 0768- 39 16 97 under vår teltid torsdagar 17.00-19.00. Har man inte möjlighet att ringa under den tiden, går det bra skicka ett sms så kan vi komma överens om en tid som passar.

// Barnens Röst

Nellie

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s